Vanlige spørsmål
Generelle spørsmål
Jeg ønsker å leie et verktøy - hva gjør jeg?
Du kan enten reservere utleieobjektet direkte fra vår nettside. Etter reservasjon på nett får du straks en bekreftelse av forespørselen på e-post. Du vil deretter i løpet av kort tid bli kontaktet av en representant for Utleieprodukter. Henvendelsen blir normalt besvart innen 24 timer. Alternativt kan du møte opp i butikken i Rigetjønnveien 3 eller reservere utleieobjektet på telefon 380 25 888.
Er du usikker på hvilket produkt du skal velge for å utføre jobben mest effektivt anbefaler vi at du besøker/kontakter oss før bestilling.
Kan jeg leie som privatperson?
Ja, hos Utleieprodukter kan du leie som privatperson.
Kan dere levere leieproduktet til privatadresse eller byggeplass?
Mot et pristillegg kan vi bistå med levering innenfor Kristiansand kommune. Levering må avtales spesielt.
Tilbyr dere opplæring i bruk av leieproduktene?
Ja, om kunden ønsker opplæring, vil vi vise hvordan leieproduktet skal håndteres
Jeg har fått driftsstans på leieproduktet, hva gjør jeg?
Alle produktene blir testet før ny utleie, men det kan skje at produkter får driftsstans under leieperioden. Dersom du som kunde opplever dette, må du straks kontakte vårt kundesenter på telefon. Vi vil da i samråd med kunden forsøke å kartlegge årsaken til driftsstansen, som i noen tilfeller kan skyldes brukerfeil eller lignende. Det er viktig at du som leier ikke fortsetter å bruke maskinen(e), dersom det er grunn til å tro at fortsatt bruk vil medføre skade, eventuelt forverre inntruffet skade.
Vårt ansvar ved driftsstopp/-feil begrenser seg til å kompensere leier med lån av tilsvarende utstyr i den tidsperiode som må antas å ha gått tapt for leier som følge av driftsstopp/-feil.
Hvordan er leieproduktet forsikret?
Leieobjektet er under leietiden forsikret gjennom Utleieprodukter ved at leietager belastes for en forsikringspremie. Forsikringen gjelder for utleieutstyr som befinner seg i Norge. Forsikringen dekker skader som oppstår plutselig og uforutsett i følge vilkår for brann, maskin, transport av varer (alle farer) og montasjeforsikring. Forsikringen er utvidet til å dekke skader ved tyveri. For utvidelsen gjelder følgende sikkerhetsforskrifter:
- Utstyr med egen fremdriftsmotor skal være låst med tenningslås (ta ut nøkkel) og dersom det er mulig skal førerkabin være låst.
- Maskiner med tilhengerdrag skal være låst med egen draglås.
- Andre maskiner og utstyr skal være innelåst i stålcontainer eller være lenket fast med hengelås og kjetting slik at låsen må brytes for at maskinene lar seg fjerne. Dette gjelder også for pkt. 1 og 2 dersom egne sikkerhetsforskrifter ikke kan gjennomføres. Låsene skal minst tilfredsstille klasse 2, tilsvarende forsikringsselskapenes sikkerhetskrav til innbruddsikring på byggeplasser (B2).
For skader som dekkes av forsikringen må leietageren betale en egenandel. Egenandelen er på kr 8.000,-. Unntatt er utstyr under kr. 15.000,- i innkjøpspris der egenandelen er kr. 5.000,-. Premie for forsikring belastes leietager med 5% av leiebeløp.
Må jeg rengjøre produktet etter endt leieperiode?
Ved tilbakelevering skal leieobjektet være rengjort og i samme stand som ved utlevering med unntak av normal slitasje. I tilfeller der rengjøring ikke er foretatt belastes dette leietaker.
Hvordan beregnes leieprisen?
Om ikke annet er avtalt løper leietiden fra og med den dag og det tidspunkt leieobjektet forlater Utleieprodukters lager til og med den dag og det tidspunkt det returneres samme sted. Leieprisen beregnes etter faste tidsintervaller kalt dagsleie eller helgeleie. (Se nedenfor)
Hva menes med dagsleie?
Minste belastning er dagsleie. Dagsleie gjelder til klokken 09:00 påfølgende dag. Ved levering etter klokken 09:00 påløper en ny dagsleie.
Hva menes med helgeleie?
Helgeleie er en spesialpris som gjelder gjelder ved utlevering fredag mellom 12.00 og 16.00 med retur påfølgende mandag mellom 07.00 og 09.00. .
Når betales leie for utleieobjektet?
Leie for produktet vil normalt bli belastet kunde ved utlevering. Unntaket er faste bedriftskunder. For kredittkunder er normale betalingsbetingelser pr. 14 dager, netto, dersom ikke annet er avtalt.
Andre spørsmål?
Har du andre spørsmål som ikke er besvart på denne siden, må du gjerne kontakte oss på mail eller på telefon.